EMDR

EMDR: EN EFFEKTIV TRAUMEBEHANDLINGSFORM

Det har alltid vært min indre overbevisning at alt henger sammen i oss mennesker: kropp, tanker og følelser. Dermed for å drive med god terapi, bør terapeuten pleie både kroppen, tankene og følelsene.

I fjor leste jeg to nevneverdige bøker som nettopp handler om dette: «When the body says no» av Gabor Maté og «The body keeps the score»av Bessel van der Kolk. Begge bøkene gjorde et sterkt inntrykk på meg. Men det som hang fast i meg var van der Kolks beskrivelse av hvordan han brukte EMDR-behandling med pasienter som slet med traumer, særlig PTSD. Jeg hadde så vidt hørt om EMDR før, og etter å ha lest boka hans, vokste nysgjerrigheten min.

EMDR betyr Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Det er en behandlingsmetode som ble utviklet av Francine Shapiro i slutten av 1980-tallet i USA og som handler om å bruke øyebevegelser for å forstyrre hjernen og lindre ubehag skapet av tanker, følelser og sanseinntrykk. Etter at jeg leste van der Kolks bok ble jeg veldig gira på å finne ut mer om den tilsynelatende enkel og rask måte å bearbeide traumer på – er det virkelig mulig å redusere ubehag uten å bruke måneder og år i samtaleterapi? Dette måtte jeg få mer kunnskap om!

Så i januar deltok jeg i et kurs i EMDR i regi av Bjørn Aasen. Under kurset fikk vi både lære å bruke teknikken samt erfare hvordan det er å motta EMDR-behandling. Jeg må innrømme at jeg ble forbløffet og etterhvert veldig begeistret for denne metoden – nå holder jeg på å få sertifisering av EMDR Norge.

Så hva er EMDR egentlig og hva er det som gjør at det funker? Du kan lese mer om det her eller se den lille videosnutten på engelsk her. De forklarer det mye bedre enn jeg kan gjøre det!

EMDR kan benyttes for å behandle flere former for ubehag og smerte, blant annet:

  1. traumer (PTSD, osv…)
  2. angst
  3. depresjon
  4. fobier
  5. fysiske smerter (migrene, osv…)

Når behandlingen begynner å virke får man en følelse av at det som plaget oss før ligger mer på avstand. Man føler seg gjerne lettere og når man tenker på den vonde hendelsen eller problemet, finner man at ubehaget trer ikke så mye fram lenger.

Siden jeg deltok på kurset og begynte å fordype meg i EMDR har jeg lurt på hvorfor fortsette med gestaltterapi når man kan benytte seg av EMDR? Hvorfor gå gjennom mange samtaletimer når man kan oppleve mindre smerte med noe så enkelt som å stimulere øynene? Og her er min konklusjon:

Det er ikke samme mål med EMDR-behandling som med gestaltterapi.

EMDR sitt mål er å redusere smerte og ubehag.

Mens gestaltterapiens mål er å belyse hvordan vi er i relasjonen med oss selv og våre omgivelser.

Sånn sett går begge to veldig fint sammen: man kan bruke EMDR for å rydde i vonde følelser og opplevelser. På den måten får man får tilgang til skjulte deler av seg selv og kan benytte seg av gestaltterapi for å bedre forstå hvordan man er i relasjon til andre og omgivelsene.

EMDR og gestaltterapi kan altså fullstendiggjøre hverandre for å støtte deg i å fremkalle den endringen du ønsker deg i livet ditt. 

Tenker du at EMDR kan være noe for deg? I så fall er du velkommen til å bestille en individuell time hos meg. Under første timen kan du fortelle meg om dine vansker og sammen kan vi vurdere om EMDR er riktig behandling for deg her og nå.

 

 

Photo by christopher lemercier on Unsplash